קריאטין, כל מה שרצית לדעת

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

מתאמנים רבים מחפשים לשדרג את הסביבה הספורטיבית שלהם בכמה רמות לדוגמא: לשפר את מהירות הריצה ,יכולת הרמת משקל גבוה יותר,שיפור הכוח המתפרץ ועוד..

תקופה ארוכה שהספורטאים הללו מחפשים תוסף מזון שיעזור להם להגיע לקצה היכולת והשגת תוצאות מהירות ואיכותיות .

תוסף המזון קריאטין הוא הפופולארי והאמין ביותר המאפשר להעצים את מסת השריר ולעזור לספורטאים השגת שיפור משמעותי בכוח המתפרץ.

 אחת הסיבות לפופולאריות של תוסף המזון קריאטין היא הנגישות שלו. הקריאטין מגיע בכמה וארציות – אבקת קריאטין, טבליות למינהן, חטיפי אנרגיה, וכן תערובות משקה זמינה שאפשר לרכוש בכל מקום המספק תוספי מזון לספורטאים ובכלל.

למרות שקריאטין הוא חומר טבעי (שמיוצר גם כן ע"י הגוף)השימוש בקריאטין אינו מתאים לטווח זמן ארוך. החוקרים עדיין לא בטוחים מה ההשפעה שיכולה להיווצר ע"י לקיחה לזמן ארוך ואין זה יכול להתבטא על הגוף, במיוחד אצל אנשים צעירים.

אז כמה יעיל זה יכול להיות? והאם ויטמינים ותוספי מזון יכולים לסייע לך בהשגת המטרות שלך? מה זה בעצם קריאטין? קריאטין הוא חומר טבעי ההופך לקריאטין פוספאט בגוף. קראטין פוספט עוזר להפוך את חומר הנקרא אדנוזין טריפוספט (שתפקידו העיקרי לספק את האנרגיה שגורמת לשריר להתכווץ).הגוף מייצר חלק מהקריאטין שהוא משתמש כמו כן קריאטין יכול להגיע ממזונות עשירים בחלבון כמו בשר או דגים.

איך קריאטין עוזר לנו? בשנות ה-1970, מדענים גילו כי נטילת קריאטין בצורת תוסף מזון יכולה לשפר את הביצועים הפיזיים של המתאמנים. כ20 שנה לאחר מכן, ספורטאים החלו לצרוך את הקריאטין באופן מבוקר יותר לשיפור ההישגים התחרותיים. עם הזמן קריאטין הפך תוסף ספורט פופולרי מאוד . על פי מחקרים, 9% מבני הנוער לוקחים קריאטין.

קריאטין חשוב לשפר את הכוח,להגדיל מסת הגוף הרזה(מסת שריר) ולעזור לשרירים להתאושש במהירות במהלך פעילות גופנית. הקריאטין מעניק דחיפה משמעותית לביצועי השרירים ועשוי לסייע לספורטאים להגשים פרצי מהירות ואנרגיה, במיוחד בתקופת בקטעים קצרים של כח מתפרץ כגון הרמת משקולות,קפיצה לגובה וריצות למרחקים קצרים. עם זאת, מחקרים מדעיים על קריאטין הראו כי התוסף מזון משפר את הביצועים בתקופות קצרות של פעילות ספורטיבית, אך ראיות לכך קריאטין מסייע בתחומי ספורט הדורשים סיבולת לדוגמא : ריצה למרחקים ארוכים.

המחקרים שביצעו בנוגע להשפעתו של הקריאטין היה בקרב אנשים מעל גיל 18.

לכל אחד מהסוגים יש אופן שימוש שונה ועל כך יש להתייעץ עם רופא ספורט.