היתרונות והחסרונות בשתיית קפה

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

קפה הוא משקה אוניברסאלי ששותים אותו בכל העולם,  הוא קיים סביב בני אדם במשך מאות שנים. כיום רוב האנשים מתחילים את היום עם כוס קפה ויותר ממיליארד עסקים נבנו רק על ידי מכירת המשקה המעורר על צורותיו השונות. ישנה סיבה חשובה ועיקרית לצורך ביצוע מחקרים רבים המצביעים על היתרונות הבריאותיים בשילוב תזונה נכונה בעת צריכת קפה.

למוצרי הקפה יש אגדה משלהם שמטרתה להוסיף אוויר ותחושה מיוחד למשקה המיוחד הזה, כשסיפור מסופר על רועה שומר מצוות באתיופיה שהבחין בעיזים המסתובבות ליד שיח מסוים. במהלך הטיול שלו הוא ציין שהעיזים שאכלו פירות יער אדומים  קיבלו תחושה של התרגשות ואנרגיה ולאחר מכן הוא החליט בעצמו לנסות וטעם מפירות אילו שמצא בשדה. הוא לפתע הרגיש כח בלתי רגיל שלא הכיר את כה ורץ לדווח על הממצאים שגילה לזקנים מקומיים שחשבו לייבש ולהרתיח את הפירות האדומים וכך לכאורה נולד המשקה הידוע כיום כקפה. למשקה הקפה ישנם יתרונות וחסרונות עליהם נפרט בפוסט הבא.

קפה שותים בדרך כלל חם או קר לאחר שטוחנים את פולי הקפה. פולי הקפה נראים כמו סוג של שעועית שלמעשה משמשים כדובדבן בקפה, הפרי שמפיקים ממנו את משקה הקפה.

היתרונות הבריאותיים של שתיית קפה

מלבד היותו ממריץ, ישנם יתרונות בריאותיים רבים של נוספים:

שתיית קפה מסייע בשרפת שומן

 קפה מגביר את קצב חילוף החומרים ומסייע בירידה במשקל הגוף  באופן מיידי שהוא נצרך ופירוש הדבר שיותר קלוריות נשרפות ללא כל פעילות גופנית. מחקרים מראים שקפה מעלה את קצב חילוף החומרים ב -3 עד 4 אחוזים במנוחה וניתן לשמור על מצב זה עד שלוש שעות לאחר צריכת הקפה.

שתיית קפה מפחיתה את הסיכון לסוכרת

 קפה נצפה כמוריד את הסיכוי להתפתחות סוכרת מסוג 2 והוא גורם חזק לפעילות גופנית ואכילה בריאה. ניתוח הנתונים הנ"ל הציגו קשר ברור בין צריכת קפה לבין סיכון מופחת בסוכרת.

שתיית קפה מגינה מגן על המוח

מחקרים ראשוניים מצביעים על צריכת קפה מורידה את הסיכון למחלות עצביות, כמו מחלת אלצהיימר, מחלת פרקינסון, מחלת הנטינגטון ואטרופיה של שרירים בעמוד השדרה. דרושים מחקרים נוספים כדי לתמוך בטענות אלו, אך קפה הוכיח הבטחה כנגד מחלות מתישות ובלתי חשוכות שכרוכות בזקנה.

שיפור בריאות הכבד

 קפה מכיל תרכובות הטובות לבריאות הכבד. מחקרים הראו כי שתיית קפה באופן קבוע מסייעת במניעת שחמת.

 

החסרונות הבריאותיים בשתיית קפה

הכבד בעוד שאחרת הראתה כי שתיית שתי כוסות קפה מדי יום מורידה את הסיכוי לחלות בסרטן הכבד מעל 40 אחוז.

הגדלת הסיכונים בריאותיים הקשורים לקפאין, המרכיב הפעיל העיקרי בקפה וכוללים נדודי שינה, פוליאוריה, חוסר שקט, עצבנות, כאבי ראש, דופק מהיר, רעידות שרירים והפרעות בקיבה.

נושא נוסף שעולה בצריכת קפה הוא שיטת ההכנה. כאשר הוא נלקח שחור ולא ממותק, יש בו כמויות זניחות של קלוריות, אך שמנת, סוכר וטעמים במוצרים כמו קפוצ'ינו, לאטס ואספרסו עשויים לגרום לקפה להיות עשיר מאוד בקלוריות.